Sufipedia

Sebenarnya, banyak anggota tubuh kita terukir simbol dan tulisan Arab, dan lebih tepat lagi, ada nama Allah dan simbol-simbol yang berkaitan dengan Islam padanya. Mengapa tangan kita ada lima jari? Mengapa batang leher kita dijadikan tegak oleh Allah? Mengapakah dalam sholat mengandungi perbuatan berdiri tegak, rukuk, sujud dan duduk antara dua sujud? Inilah tanda-tanda kekuasaan Allah pada diri manusia yang jarang disadari.

Nama Allah Pada 5 Jari Tangan



Sesungguhnya Allah, Tuhan yang Maha Agung lagi Maha Bijaksana, Dia telah menunjukkan keagungan-Nya melalui penciptaan lima jari manusia, yang melambangkan huruf-huruf : Alif, Lam, Lam dan Ha yang membentuk kalimah Allah dalam perkataan dan tulisan Arab.

Bilangan nama-nama Allah pada tapak tangan:


Jika kita balikkan pula tangan, dan melihat ke telapaknya, maka di situ kita akan lihat urat-urat yang akan membentuk tulisan angka dalam Bahasa Arab. Angkanya ialah 81 di telapak tangan kiri dan 18 di telapak tangan kanan. Jika dicampur kedua angka tersebut, jumlahnya ialah 99.

Dan 99 itu adalah simbolik kepada 99 nama Allah, yang disebut sebagai Asma-ul Husna

Jari tangan manusia yang normal ada 5. Begitulah simboliknya kepada sholat wajib yang Muslim mesti tunaikan dalam sehari yaitu sholat 5 waktu yang terdiri dari Sholat Subuh, Zuhur, Ashar, Maghrib dan Isya'.

Saluran udara pada paru-paru membentuk kalimah Tauhid


Ahli sains telah menemui bahwa saluran-saluran udara di dalam paru-paru manusia membentuk kalimah 'La ilaha illallah' (Tiada Tuhan melainkan Allah) dalam tulisan Arab, bentuk saluran udara itu betul-betul jelas mengeja kalimah Tauhid itu.
Perbuatan-perbuatan dalam sholat adalah simbol bagi nama Nabi


Berdiri lurus dalam solat melambangkan huruf Alif (ا), ruku' melambangkan huruf Ha (ح), sujud melambangkan huruf Mim (م), dan duduk (د) melambangkan huruf Dal. Ia akhirnya membentuk perkataan Ahmad dalam tulisan Arab, nama Nabi Terakhir yang membawa Perjanjian Terakhir.دمحا

= ا+ ح+ م+ د Ahmad

Ketahuilah bahwa Ahmad ialah salah satu nama lain bagi Nabi Muhammad Shallallahu'Alaihi Wasallam.
Allah berfirman:

"Dan (ingatlah) ketika Isa putera Maryam berkata: "Hai bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, membenarkan kitab sebelumku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad (Muhammad)" ...... " (Surah As-Shaaf: 6)

Otak manusia dalam keadaan seperti orang sujud dalam sholat 

Bentuk otak manusia pun jika diperhatikan dengan teliti akan kelihatan seperti orang yang sedang sujud. Bersesuaian sekali karena otak berada di dalam tempurung kepala yang digunakan untuk sujud.

Otak berada di bagian paling atas manusia, tetapi apabila kita sujud, ia berada di tempat paling rendah, menandakan pengabdian kita pada Yang Menciptakan kita. Maka mengapa masih ada manusia yang sombong dan angkuh tidak mahu SUJUD kepada Tuhan yang mencipta kita?

Allah berfirman:
"Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa Al-Qur'an itu benar, dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu?" (Surah Fusshilat: 53)

Nama Allah ketika angkat jari telunjuk pada duduk tasyahhud dalam sholat


Pada duduk tahiyyat akhir dalam sholat, adalah sunah kita mengangkat jari telunjuk ketika membaca kalimah syahadah. Jari telunjuk diangkat menandakan Tuhan yang Esa.

Pada urat-urat jari itu akan membentuk kalimah Allah dalam Bahasa Arab.

Allah berfirman:

"Hai manusia, apakah yang telah memperdayakan kamu (berbuat durhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang telah menciptakan kamu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan (susunan tubuh) mu seimbang, dalam bentuk apa saja yang Dia kehendaki, Dia menyusun tubuhmu." (Surah Al Infithaar: 6-8)

Ada keseimbangan (balance) pada perkataan Allah dan Muhammad dalam Bahasa Arab. Begitu juga dengan kalimah Tauhid.

Allah = 4 huruf, Yaitu Alif lam lam ha'

Muhammad = 4 huruf , mim haa' mim dal

La ilaha illallah = 12 huruf

Muhammad Rasulullah = 12 huruf



Anda sedang membaca Rahasia di Balik Penciptaan Bentuk Tubuh Manusia. Untuk mengikuti posting terbaru silahkan Liked Facebook Fanpage: Mistikus Cinta | Follow Twitter: @Sufipedia | Official LINE of Sufipedia Nusantara, LINE ID: @sufipedia | Telegram Group: @sufipedia. Terima kasih.

Post a Comment

 
Top