Sufipedia

Kitab Hakekat 

Annur ialah ibarat bintik-bintik yang letaknya dalam hati seseorang hamba Allah sehingga dengan nur itu dapat melihat yang hak dan yang bathil, yang asalnya dari takwa. 

Atau

Annur ialah suatu keyakinan dalam hati yang mengkaruniai manisnya amal ibadah sebagai bukti tumbuhnya iman dan kuatnya keyakinan.

MACAM-MACAM NUR

1. NUR LAHIRIYAH
Pada Alam Wujud ini, adalah: NUR MATAHARI, NUR BULAN dan NUR BINTANG.

2. NUR BATHINIYAH
Pada Alam Malakut (Alam Gaib), adalah: NUR ILMU, NUR MAANY dan NUR MA’RIFAT.

NUR ILMU
Laksana Bintang, kemampuannya dapat nampak di malam gelap dan dapat menampak pada perkara-perkara akhirat/yang gaib.

NUR MAANY
Laksana bulan, kemampuannya dapat nampak di ufuk Tauhid dan dapat berdekatan dengan Allah.

NUR MA’RIFAT
Laksana Matahari, kemampuannya dapat nampak di ufuk Tafrid/Kemahaesaan Allah dan dapat menyinari muka/memperkuat keyakinan dalam musyahadah/berpandang-pandangan dengan Allah.

TEMPAT-TEMPAT TERBITNYA NUR
Yaitu: Hati/Qolbu, Roh dan Sir

NUR HATI/QOLBU
Adalah tempat terbitnya Nur Tawwajuh/konsentrasi perhatian kepada Allah dan sebagai pengantar cahaya kepada Allah serta sebagai pemberi ketenangan untuk mengingat Allah/dzikir.

NUR ROH
Adalah tempat terbitnya Nur Muwajaha/berpandang-pandangan dengan Allah, dan untuk menyingkap hijab, pembuka tabir, pembuka pintu dan pemberi jalan masuk kehadirat Allah.

NUR SIR/RAHASIA
Adalah tempat terbitnya Nur Musyahadah untuk berpandang-pandangan dengan Allah.

PANCARAN NUR DALAM HATI
Pancaran Nur dalam Hati dinamakan Nurul Yaqin

NURUL ISLAM: mula-mula sinar itu rendah bagaikan bintang yang menyingkapkan dan memberi petunjuk kita tentang ma’rifah pada wujud ciptaan Allah.

NURUL IMAN: Nur itu tambah kuat sinarnya, menembus ruang gaib, bagaikan Nur Bulan yang menyingkapkan kita tentang Ma’rifah Sifattullah, yang mempunyai sifat sempurna dan agung, Maha Suci dari sifat kekurangan.

NUR IHSAN: Nur itu semakin kuat sinarnya berkat amal ibadah/dzikir, bagaikan matahari yang menyingkapkan kita tentang Ma’rifah Hakekat Dzatullah.

NUR ILAAHI
Nur Ilaahy atau di sebut juga Nur Rububiyyah, adalah pemberi sinar cahaya dalam bathin manusia

1. NUR SYARIAT adalah mengusir gelapnya kemalasan dan menampakkan Nur kerajinan, dengan jalan itu hati dapat melihat kebenaran yang hakiki, di mana hati sadar tentang mudhorotnya kemalasan dan manfaat kerajinan.

2. NUR THARIQAT adalah mengusir gelapnya kesamaan atau syirik dan gelapnya kemaksiatan atau kotoran hati. Dengan jalan itu nampaklah pancaran kemurnian hati, maka mata hati dapat melihat kebenaran yang hakiki.

3. NUR HAKEKAT adalah mengusir gelapnya Hijab atau dinding dan menampakkan sinar cinta kasih Allah. (Selanjutnya - Perlambang)

Anda sedang membaca Nur Ma’rifatullah. Untuk mengikuti posting terbaru silahkan Liked Facebook Fanpage: Mistikus Cinta | Follow Twitter: @Sufipedia | Terima kasih.

Post a Comment

 
Top